Dziś klasy 7 i 8 brały udziałw e-lekcji z Sędzią orzekającym w Sądzie Okręgowym w Poznaniu, zastępcą koordynatora ds. Edukacji Prawnej Sądu Apelacyjnego w Poznaniu – Kajetanem Kosterkiewiczem.
Tematem spotkania były hejt, trolling i memy. Uczniowie i uczennice dowiedzieli się, w jaki sposób dochodzi do naruszenia dóbr osobistych w Internecie z perspektywy prawa cywilnego i karnego. Było to unikatowe i największe wydarzenie z zakresu edukacji prawnej w Polsce!
Tematyka spotkania wpisuje się w problematykę edukacji prawnej i obywatelskiej, profilaktyki w zakresie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w sieci, tym samym jest bardzo ważnym punktem dbania o dobrostan uczniów i uczennic.
Podczas e-Lekcji z Sędzią poruszone zostały kwestie:
bezpieczeństwa cyfrowego dzieci i młodzieży;
ochrony dóbr osobistych;
zamieszczania treści dotyczących innych osób, komentarzy na forach i w mediach społecznościowych;
uprawnień do wykonywania fotografii i filmów z wizerunkiem innych osób oraz ich upubliczniania;
tworzenia memów, komentowania filmów na TikToku, Instagramie, YouTube;
trików socjotechnicznych stosowanych w trollingu społecznym, monetyzowanym i geopolitycznym.
Dzięki temu spotkaniu uczniowie i uczennice nabyli umiejętności:
dostrzegania sfery dóbr osobistych drugiego człowieka,
wykorzystywania narzędzi prawa cywilnego i karnego, by chronić swoje bezpieczeństwo oraz godność w przestrzeni wirtualnej.
Co uczestnicy i uczestniczki spotkania zabrali ze sobą – ich wypowiedzi:
“Po dzisiejszej lekcji dowiedziałem się, jak bardzo ważny jest wizerunek i że wykorzystanie go bez zgody może spowodować różne poważne konsekwencje.” „Po dzisiejszej lekcji dowiedziałem się, kiedy osoba ma prawo upubliczniać moje zdjęcia oraz jakie kary czekają, kiedy nie dostaną zgody na upublicznienie takiego.” “Dowiedziałem się, że hejtowanie jest bardzo nieodpowiedzialne i może być bardzo kosztowne (dla rodziców), a także że w wieku 13 lat można stanąć przed sądem i można płacić grzywnę.” “Dowiedziałam się, kiedy można wstawić czyjeś zdjęcie do internetu, że są cztery warunki. Cieszę się, że już to wiem.” „Z tego spotkania wyniosłem to, że bardzo łatwo złamać prawo i tego, że w wieku 13 lat można stanąć przed sądem.” “Ze spotkania wyniosłam to, że można pozwać ludzi za obrażanie i wykorzystywanie wizerunku oraz domagać się pieniędzy w ramach rekompensaty.” “Wszystko wiedziałem wcześniej”. “Dowiedziałam się, że za naruszenie dóbr osobistych można kogoś pozwać na kilka tysięcy jako osoba nieletnia.” “Z dzisiejszej lekcji wiem o przysługujących mi prawach i co mogę zrobić, jeśli któreś z nich zostanie naruszone.” “To była przydatna lekcja”. „Dowiedziałem się, że bardzo łatwo jest zostać pozwanym przez kogoś i będę wiedział, że pozywając osobę, która łamie prawo, można sporo zarobić.”